måndag 30 mars 2009

Utvärdering på förskolan

Jag har idag genomfört utvärderingen av vårt magnettema på min fältstudieförskola. Barnens kunskaper utvärderades genom att de fick berätta för sina kompisar som inte var med vid de andra tillfällena om vad de kom ihåg om magneter. Detta klarade de utan problem, de hade bra kom-ihåg och kunde tydligt beskriva för kompisarna vilka saker som fastnar på en magnet och varför. "De fastnar på järn" sa de i kör. Så jag märker att barnen har lärt sig mycket om magneter sedan jag första gången introducerade dem i ämnet för några veckor sedan.

De berättade om vad de målat på sina teckningar och sedan fick alla barnen berätta sina erfarenheter om magneter i hemmet, vilket inte sträcker sig så mycket längre än till kylskåpsmagneter. Jag hade med mig några starka magneter så alla barnen fick chans att känna kraften då de attraherar eller repellerar varandra, vilket var mycket fascinerande. Då vi pratat färdigt om magneterna sa jag att nu skulle alla få göra egna kylskåpsmageter och det ville de gärna göra. Jag hade planerat att de skulle få använda sig av olika material, men tyvärr blev en pojke magsjuk just då så min ahandledare fick ta hand om honom och jag visste inte vilket material jag kunde använda mig av. Men barnen har stor fantasi och det kan bli fantastiska kreationer med hjälp av bara paper och penna.Febril aktivitet i Skaparverkstan
Vilka fina kylskåpsmagneter som tillverkats. Barnen var mycket duktiga och stolta över sina alster.

4 kommentarer:

  1. Det låter som att du knöt ihop lärandetillfället på ett bra vis genom att fler barn fick vara med och tillverka egna magneter. Samtidigt kunde de barn som varit med på vår "lektion" berätta om magneter. Förhoppningsvis kan jag genomföra min utvärdering imorgon, ska bli spännande:)

    SvaraRadera
  2. Ja jag tänkte att det bästa sättet att se om de förstått är ju att de får berätta för sina kompisar, vilket de gjorde på ett mycket bra sätt.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att de snappat upp så mycket om magneter, mycket bra ide att låta dem göra egna kylskåps magneter. Jag tyckte du löste det jätte bra fast ett barn blev sjuk och din handledare fick ta hand om det barnet. Bra jobbat.

    SvaraRadera
  4. Tack Patrik, du hörde ju idag att magneter också är bra att plocka upp nycklar ur brunnar också:-) Tack för en bra redovisning förresten!

    SvaraRadera