söndag 22 mars 2009

Tankar om teknik i skolan

Jag har funderat på hur teknikanvändningen ser ut på den aktuella skola jag genomför fältstudier på. Hittills har jag inte sett att eleverna använder exempelvis datorer i någon större utsträckning i undervisningen och jag anser att de går miste om dess olika användningsområden, många elever förknippar datorer med olika slags spel. Jag saknar även diskussioner om teknik som kan vara så mycket mer än en dator, mobiltelefon och olika slags maskiner. Det här har jag samtalat med lärarna om och ofta talar de om att de har begränsad med tid att lägga på olika ämnesområden samt innehar bristande kunskaper och intresse, vilket jag tycker är den största ”boven” i det här dramat. Ginner (1996) framhåller att alla behöver allsidiga kunskaper i teknik och naturvetenskap, teknik handlar till stor del om problemlösning och att det är värdefullt att skilja mellan teknik i sig och skolämnet teknik. Jag håller med författaren i sitt resonemang och inser att det handlar om att lärare behöver få upp ögonen för teknikens olika ansikten, användningsområden och ta vara på elevers kunskaper samt intresse genom att exempelvis ställa frågor om vad de tänker på när de hör ordet teknik. En sådan fråga tror jag kan öppna upp för olika tankegångar hos både elever och lärare och kan användas för att ge ett bra underlag för planering av lektioner med tekniskt innehåll. Ginner (1996) beskriver också att teknik har kommit till för att på något vis utföra en uppgift/ett slags arbete vilket då är dess största uppgift. Det här behöver våra elever bli medvetna om och se tekniken i sin vardag, exempelvis kan vi diskutera hur vi tillämpar tekniska tillvägagångssätt under en dag i vårt liv vilket kan ge en god bild av teknikens nytta för människan. Att ta in tekniken på ett vardagligt vis i klassrummet som ett första steg tror jag kan bidra till att skapa intresse hos eleverna och läraren kan på så vis bygga vidare på elevernas vardagliga erfarenheter.

Riis i Ginner (1996) nämner att som lärare måste man inneha en vilja och våga ta sig an teknikämnet, vilket jag verkligen kan hålla med om. Lärarens roll är oerhört viktig i alla lägen och undermedvetet visar vi vad som är viktigt respektive oviktigt gällande exempelvis val av ämnesområden att fördjupa oss i och ämnen som på något vis hamnar i skymundan. Det ger mig som lärare utmaning att ta sig an områden/ämnen som jag kanske inte behärskar på det vis jag önskar men det är viktigt att tänka på för vems skull man gör det och varför. Jag menar att det handlar om att ge våra elever redskap för framtiden och då bör de ha fått möjligheter att lära sig om olika ämnen i skolan som de har nytta av utanför skolan. Teknik är ett sådant ämne anser jag och eleverna bör också få tillfälle att samtala om etiska perspektiv när ny teknik blir aktuell vilket är värdefullt att föra resonemang kring.

Jag ser fram emot att observera teknik i olika sammanhang på den aktuella skolan och även på förskolan. Jag har tänkt samtala med barn/elever om teknik och är nyfiken på att få höra deras tankegångar.

1 kommentar:

  1. Ja det är en utmaning för lärare som inte är så intresserade och/eller har kunskaper om teknik att utmana eleverna. Det är viktigt att göra eleverna medvetna om den vardagliga tekniken. Varför inte låta dem fokusera på och dokumentera skriftligt och/eller med kamera
    (stillbild eller film) om vad de och deras familj använder för tekniska prylar under en dag. Detta kan de kanske sedan jämföra med hur tekniken användes förr genom att prata med en äldre släkting.

    SvaraRadera