torsdag 19 mars 2009

Teknik på förskolan och skola

Teknik på förskolan
Tekniken finns överallt i vår vardag det gäller bara att upptäcka den. Jag tror det är viktigt att vi försöker göra barnen nyfikna och även medvetna på hur olika saker i vardagen fungerar. Jag tror att många med mig förknippar tekniken med en teknisk pryl exempelvis en dator, tv, stereo osv. Det är viktigt att göra barnen medvetna om att teknik kan handla om så många olika saker. Tekniken användas bland annat för att underlätta vår vardag, vi använder den utan att tänka på att det är teknik. Därför tror jag att begreppet teknik är något som behövs sätta in i relevanta sammanhang för barnen på förskolan, vardagstekniken anser jag bör göras mer synlig och även mer begriplig för barnen. Jag tror att om barnen får mer kunskap om tekniken kan det skapas ett intresse tidigt och vardagen kan på så sätt bli både roligare och begripligare för barnen.

Under en dag på förskolan använder sig barnen av många olika tekniska saker. Det kan vara när de skapar och formar olika saker då kan saker som saxar, pennor, tejp, lim mm användas. Teknik används både inne och ute som en del i leken eller som hjälpmedel medvetet eller omedvetet av barnen för att skapa en lek eller vara till hjälp i leken.

För att konstruera desssa olika saker har en mängd olika teknik använts för att kunna utföra och skapa denna kreativitet. (bilderna är från förskolan).

En träbil som de tillsammans har gjort.



I uteleken användas en hel del olika saker.



När barnen ska ta på sig sina skor används ofta skogalje
för att underlätta för dem.



Teknik på skolan
teknik åk 1 kursplanen säger att eleven skall ha uppnått i slutet av det femte skolåret:

  • Kunna redogöra för, inom några välbekanta teknikområden, viktiga aspekter på utveckling och teknikens betydelse för natur, samhälle och individ.
  • Kunna använda vanligt förekommande redskap och tekniska hjälpmedel och beskriva deras funktioner.
  • Kunna med handledning planera och utföra enklare konstruktioner.
Dessa punkter har lärarna på min skola tolkat på detta sätt att första punkten innebär att eleven: skall känna till något om ett teknisktredskaps funktion, historia och utveckling.
Andra punkten innebär att eleven: skall kunna bygga med lego, klossar och kapplastavar.
Tredeje punkten innebär att eleven: skall kunna klippa och klistra.

Dessa tre punkter kan eleven visa så här:
att eleven bygger fria konstruktioner med hjälp av valfritt material och att eleven visar att de kan klippa och klistra.

Jag har har kollat lite extra på tekniken på skolan där jag möter tekniken nästa överallt , exempelvis på rasten när eleverna spelar boll när de har olika tekniker för att kunna utföra aktiviteten på bästa sätt. När eleverna har lek finns det ett lekrum där barnen kan bygga och konstruera med klossar. På lektionerna får eleverna ibland annat måla och skapa olika saker, då använder de sig av saxar, pennor, lim för att underlätta arbetet. Om man tittar i klassrum met finns där mycket teknik. Teknik kan handla att tillfredställa våra behov för att underlätta vart arbete i varadgen detta pratade Anna-Stina om på föreläsningen den 30/1-09.
Jag pratade några elever i år 1 på den skola jag gör min fältstudier för att får reda på vad de anser sig vara teknik. De flesta av de elever jag pratade med sa att datorn är en "teknisk sak" bara en av dem sa förutom datorn att även saxen är en "teknisk sak". Jag tror det är så vikitgt att elever får mer kunskap om av teknik kan innebära för oss i vår vardag eftersom tekniken spelar så stor roll för oss. För teknik kan innebära olika för olika människor och det finns så mycket som ordet teknik omfattar som vi inte tänker på och är medvetna om.

Ginner menar att vi använder oss av teknik varje dag utan egentligen veta hur den är uppbyggd.
Att låta elever få arbeta på ett undersökandesätt och ett problemlösning hjälper dem att förstå hur saker och ting är uppbyggda. Detta tror jag också är ett bra arbetssätt för att få elever intresserade av teknik.
Det är alltid vikitgt att man individanpassar arbetet för att kunna möta varje elev på bästa sätt!

1 kommentar:

  1. Vilka härliga bilder du tagit på förskolan, de visar många olika sidor av tekniken. Jag tror också det är viktigt att bli medveten om den teknik som finns bland oss i vardagen, men kan det vara så att barnen många gånger är medvetna och intresserade men att det är vi vuxna som inte delar deras nyfikenhet och entusiasm för tekniska prylar och därmed dör deras intresse ju äldre de blir? Är det vi vuxna som ska göra barnen medvetna eller barnen som ska väcka vårt intresse för att utveckla både dem och oss själva i teknikens värld?

    SvaraRadera