onsdag 18 mars 2009

Studiebesök på Baltazar

Har idag haft en inspirerande och spännande dag på Sinnenas verkstad Baltazar i Skövde. De fick denna dag besök av flera skolklasser och vi följde de olika gruppernas arbete och intryck om naturvetenskapen och tekniken. Först observerade vi en grupp elever som arbetade i teknikverkstaden med en bil tillverkad av en trästomme med en aluminiumburk som kopplades till ett batteri och på så sätt fungerade som motor. Den erfarenhet jag har av min egen skolgång ang. experiment är att man gjorde dem och hade kul under tiden samtidigt som det var ett avbräck i den vanliga undervisningen. Tyvärr fick man inte riktigt veta varför man gjorde som man gjorde och vilken funktion resultatet av experimentet kan ha i vardagslivet. Jag kunde se en tendens till detta arbetssätt även idag då personalen tyvärr inte kopplade bilens funktioner med en riktig bilmotor och varför den skulle byggas på ett visst sätt för att få bästa resultat. Jag anser att elever behöver koppla ihop orsak och verkan för att få bästa förståelsen för hur de ska kunna sätta sin tekniska kunskap i praktisk handling i vardagen. Det var iaf spännande att observera pojkarna då de entusiastiskt byggde sina bilar med hjälp av olika tekniker såsom mätning med tumstock, sågning, borrning och limning mm. Det märktes att det inte var första gången den gruppen besökte Baltazar för att utföra byggen och experiment och jag tycker det är en stor tillgång för skolorna i kommunen.


Med nästa grupp som bestod av elever ur år 2 fick vi göra en resa i tiden från filosofen Aristoteles som ansåg att solen snurrar runt jorden till vetenskapsmannen Gallilei som på 1600-talet reviderade hans funderingar och genom upptäckter och beräkningar konstaterade att det är tvärtom; att jorden snurrar runt solen. Efter detta mycket lärorika skådespel av välutbildade och duktiga pedagoger fick vi även en inblick i hur stjärnbilderna är belägna på himlavalvet. Eleverna var mycket engagerade och hade goda kunskaper om både hur jorden snurrar samt de olika planeterna och stjärnbilderna. Det var mycket givande för oss att friska upp våra minnen av dessa kunskaper.


Efter lunch fick vi sätta händerna i de temalådor som finns för gratis utlånig till skolor och förskolor. Ett mycket bra initiativ för lärare som inte har så stora kunskaper för att kunna föra in mer laborativ verksamhet i sin klass. I lådan finns allt material samt instruktioner för att kunna genomföra en mängd experiment med barn och elever. I temalådan till vårt valda område om magneter nämndes en websida där de planerat ett tema om kylskåpsmagneter. Mycket välplanerat i olika steg med mål kopplat till läroplanen och utvärdering som kan användas i ett större tema än det vi nu genomför i förskola och skola.

1 kommentar:

  1. Det låter som ett intressant besök som gett dig inspiration till naturvetenskapligt och tekniskt arbetssätt:)Jag ska genomföra studiebesöket lite längre fram och hoppas att det blir spännande.

    SvaraRadera