fredag 13 mars 2009

Förskolan
På förskolan börjar vi med att läsa vår egenhändigt komponerade saga. Där lyfter vi historian om magneten och hur den upptäcktes. Vi samtalar om sagans innehåll och vad en magnet är. Sedan introducerar vi barnen till att med varsin magnet undersöka olika föremål i rummet och upptäcka var magneten fastnar. Under tiden observerar vi dem och lyssnar på deras samtal samt ställer utmanande frågor.
För att sedan samla ihop barnens upplevelser och tankar skriver vi tillsammans en tabell på en tavla el likn. Detta för att det ska bli tydligare vad de upptäckt och vad vi kan samtala kring.
Om de inte hittar så mycket så har vi tagit med en påse med olika föremål. Samtal och reflektion sker. Vad drar barnen för slutsatser kring magnetens egenskaper.

Uppföljningssamtal efter ca 1 vecka: vi samtalar om vad vi gjorde vid förra tillfället. Kommer barnen ihåg vad vi gjorde och vad vi pratade om? Har de upptäckt att det finns magneter någonannanstans?



Skolan
Vi börjar med att läsa vår saga om hur och var magneten upptäcktes. Vi repeterar vad vi gjorde vid förra tillfället och eleverna nämner några saker med magnetiska egenskaper. Vi vill också peka på skillnaden mellan magnet och manet, vilket vi gör genom att visa en bild och samtala om deras olikheter.
Vi låter eleverna genomföra ett experiment Magnet och burk ur Försök med fysik.
De får varsin labbrapport där de först får ställa en hypotes om vilka föremål som de tror kommer fastna på magneten. Rapporten fylls i enligt förskrivna instruktioner.
Burkarna innehåller bland annat följande föremål: gem, skruvar av olika metaller, suddgummi, häftstift, pusselbit, nål, legobit, penna, sked i metall, sked i plast, gummiband,
Under tiden observerar vi dem och lyssnar på deras samtal samt ställer utmanande frågor.
Vad drar eleverna för slutsatser? Stämde hypotesen? Varför/varför inte?
Fråga för att se om de har förstått: Hur kan man hindra magnetens kraft? Hjälp om de tycker det är svårt att förklara: hur skulle du berätta om detta för en kompis som inte är här?

Utvärdering: Concept cartoon efter ca 1 vecka. Vi repeterar vad vi gjorde vid förra tillfället. Kommer barnen ihåg vad vi gjorde och vad vi pratade om? Har de upptäckt att det finns magneter någonannanstans? Har de fått större kunskaper angående svaren utifrån vår cartoon?
Vi ställer frågan Hur kan man hindra magnetens kraft för att se om de utökat sina kunskaper om dess kraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar