fredag 27 mars 2009

Genomförande i förskolan

Vi (Ann-Louise och Helen) har nu genomfört och observerat lärandetillfällen i förskolan. I varje grupp hade vi med oss fyra barn, två pojkar och två flickor. När vi planerade tillfället hade vi tänkt att barnen skulle få undersöka var magneten fastnade och försöka dra slutsatsen vad som var gemensamt med de föremål där magneten fastnar. Denna planering har vi fått revidera något på vår förskola, då detta moment spontant på barnens initiativ genomfördes vid det första tillfället. Då kom barnen fram till att magneten fastnar på saker som är kalla, men då den även fastande på ett varmt element kunde de inte komma på vad det var som drog till sig magneten. I slutet då flera barn hade lämnat rummet var det en flicka som sa: ”det är järn”. Jag hörde henne knappt och förstod inte vad hon sa förrän efteråt och därför spann jag inte vidare på den tanken just då. Tyvärr var denna flicka inte närvarande idag men det var en annan flicka som hört vad hon sagt och kom ihåg att magneterna fastnar på saker av järn.

Nu ville vi ge barnen en ny utmaning och bestämde oss därför att använda oss av samma experiment som vi planerat genomföra i skolan; Magnet och burk. Vi började med att presentera magneterna för barnen genom att lägga fram 20 st. kulor och 6 st. ringar med magnetiska egenskaper för att se hur de leker och undersöker dem och drar slutsatser kring vad som händer. Ringarna var spännande genom att de satte ihop sig (attraherade) varandra vissa stunder medan de stötte bort varandra (repellerade) andra. Barnen förstod till slut att det berodde på vilken sida de satte ihop med varandra och sa att ”den trycker bort mig” då magneten repellerade.

Då barnen lekt en stund lästes Sagan om den magiska stenen för att ge en historisk bakgrund till magneten samt ge dem svaret till vilket material som drar till sig magneten. Sedan tog vi fram burken med diverse föremål och skrev upp föremålen på ett blädderblock. Barnen fick fundera på vilka av föremålen som de trodde skulle fastna på magneten och på blädderblocket ringade vi in de föremål som de trodde skulle fastna. Barnen fick en och en välja ett föremål och testa dragningskraften med hjälp av en stavmagnet och vi följde gemensamt upp hur detta stämde med deras hypotes på blädderblocket. När vi nu frågade dem varför vissa föremål fastnade på magneten men andra inte svarade de ”det är magnet”. De visste att föremålen som fastande var av järn men de kopplar ändå inte ihop förståelsen och vetskapen av att magnet och järn dras till varandra. Vi har reflekterat tillsammans över barnens respons på vårt valda ämnesområde och finner att barnen visade ett stort intresse för magnetens egenskap att dra till sig föremål av järn eller innehållande järn. Även magnetism som kan beskrivas som en osynlig kraft är något som barnen var fascinerade och försökte förklara detta fenomen utifrån sina egna erfarenheter.

Måluppfyllelse
Vi anser att barnen vi hade med vid genomförandet utvecklade sin förståelse för enkla naturvetenskapliga fenomen såsom läroplanen (Lpfö 98) uttrycker det. Vi hade även ett mål som lyder: Utforskande, nyfikenhet och lust att lära skall utgöra grunden för den pedagogiska verksamheten. Den skall utgå ifrån barnens erfarenhet, intresse, behov och åsikter. Flödet av barnens tankar och idéer skall tas till vara för att skapa mångfald i lärandet. Det målet tycker vi också att vi uppfyllde då vi anser att på förskolan är upplevelsen av vad som händer då magneter drar till sig eller stöter ifrån sig ett material det viktigaste. Vi vill inte fokusera så mycket på faktakunskaper eller bakgrunder till fenomenet. Vi lät alla barnen komma till tals, vilket är lättare då man har en mindre grupp och vid andra genomförandet tyckte vi att vi var ännu bättre på att vänta och lyssna på vad barnen hade för tankar och funderingar. Då lät vi dem också rita en teckning för att berätta hur de tänker om magneter och vad de lärt sig av oss. Vid utvärderingen av genomförandet planeras att alla barnen på avdelningen ska få göra egna kylskåpsmagneter för att knyta ihop detta lilla tema om magneter.

Det känns verkligen som om det blir ett för litet tema då vi endast genomför ett experiment, det hade varit kul att kunna fortsätta med fler experiment för att barn och elever ska få lära sig ännu mer om detta naturvetenskapliga fenomen. Särskilt eftersom barnen visade intresse och nyfikenhet vore det spännande att bygga vidare på deras kunskaper och utmana oss själva som blivande pedagoger gällande planering, genomförande och utvärdering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar