måndag 23 mars 2009

Teknik i skolan och på förskolan


Ginner och Mattsson (1996) skriver att många elever kan mer än sina lärare inom datatekniken. Jag tror att detta är en av andledningarna till att datorer inte används i undervisningen så mycket. Lärarna tycker att det är pinsamt kan jag tänka mig och en del lärare kan så lite att de är rädda för datorn. Jag tycker inte att lärare skall vara rädda för att lära sig någonting av sina elever. I den etta jag är och gör fältstudier finns en dator i klassrummet. Där får eleverna sitta ibland och spela mattespel. Läraren använder även ett cd-rom spel när han går igenom läsläxan med eleverna, då visas det på en vit duk med hjälp av en kanon så att alla kan se. Det känns som ett nytt och modernt sätt att gå igenom läsläxan på. Själv tycker jag att datorn borde integreras mer in undervisningen!

Eleverna kan även välja teknik som elevensval, då tillverkar de saker som tillexempel ”gubben i lådan” som tillverkas av papp och ”jungfruben” (så säger man i Göteborg, jag vet inte vad det kan heta här. Det är sådana som man kan stoppa i hålen på en bunt papper och sedan viker upp ”benen”.) så tittar liksom gubben upp när man drar i en ”spak”.


På den förskola jag är finns ingen dator, vilket jag tycker är synd, eftersom den är ett roligt och stimulerande redskap att använda när man skall lära sig något. En sak som jag har sett däremot är en kille som använde sig av en pinne för att bända bort ett litet isflak. Han använde sig alltså av hävstångsmetoden, det tyckte jag var fascinerande. I förra veckan när jag var på förskolan tillverkade barnen Alfons Åberg och Milla, då använde de sig av en mängd tekniska redskap som tillexempel saxar (som bygger på hävstångsprincipen) och pennor.

När jag själv tänker på teknik tänker jag främst på elektronik som datorn och tv:n. Jag har svårt att se pennan och saxen som teknik.

1 kommentar:

  1. Jag håller med dig att det var ett nytt och modernt sätt att gå igenom läsläxan på. Den läraren har fattat att det gäller att hänga med i samhällets tekniska utveckling för att fånga elevernas intresse för läseboken. Vad jag har sett så finns det inte ens kanoner på de flesta skolor så det gäller att de som har det utnyttjar dem.Pennan och saxen kan man kanske inte se som en teknisk pryl, men de är ju tillverkade med hjälp av någon slags teknik eftersom människan skapade sig ett behov av att skriva och klippa isär ex papper.

    SvaraRadera