måndag 18 maj 2009

Teknik i skolan

Jag har haft förmånen att närvara vid lektioner i ämnet Teknik i olika åldrar. Skolans lärare har gått en halvdags utbildning på Dalenium i Stenstorp tidigare i vår och nu har de kunnat omsätta sina nya kunskaper om hur tekniska apparater ser ut inuti till sina elever. Precis som jag skrivit i ett tidigare inlägg om teknik på förskolan handlar det även i år 1 om att "pilla" sönder tekniska prylar för att se hur de ser ut inut enligt Snilleblixtarna. Lärarna anser att de fått utmärkta handledningar med sig därifrån om hur de ska lägga upp tekniklektionerna, vilket underlättar lektionsplaneringen.

Årskurs 1 och förskoleklassen
inledde sitt teknik-tema med att gå en tipspromenad om olika verktyg och lärarna gjorde även eleverna uppmärksamma på tekniken genom historien genom att titta på hur vispen utvecklats. Sedan fick de pilla sönder diverse tekniska föremål för att se hur de ser ut inuti samt gått ett steg längre att "sätta ihop" de olika delarna till något nytt. Lärarna påpekar att det är svårt med dagens elektronik eftersom det mest innehåller kretskort och är svåra att ta isär. De hade dock fått tag i en gammal förstärkare där de kunde visa eleverna ljudets gång innanför ytterhöljet. Eleverna samarbetar i grupper och får fylla i en slags labrapport om sin uppfinning. Då får de möjlighet att utveckla förmågan att omsätta kunskap om teknik, teknikanvändning och konstruktion till egna ställningstaganden och praktisk handling som är ett av strävansmålen i kursplanen för Teknik.
Här ser man att fantasin är det inga fel på då eleverna samarbetat och åstadkommit alla möjliga skapelser
Den här gruppen har byggt en "skejt-pård" av benen till en gammal dvd och en fjärrkontroll där batteriluckan får fungera som bagagelucka. Smart att kunna ha det på sin "skejt-pård" så man kan ta med sig saker.....

Den här tjejen har byggt en "eld-skejpord" med volymrattarna till en gammal stereo till hjul.

En "vattenskotär"

Har har det blivit en "motorbåtfemtusen" av ett gammalt strykjärn. Botten av strykjärnet hade en annan grupp tagit och gjort en spegel av

Eleverna i den här gruppen hade tillverkat en mindre modell av ett badhus med vilstolar och vattenleksaker. Som sagt; fantasin är det inga fel på i den här åldern, vilket är ett mycket bra redskap då man ska konstruera praktiskt.
De flesta hade tyckt att det var roligt, men de tröttnar snabbt vid ett tema där de inte är vana vid att arbeta mycket praktiskt och får gå och leka när de är klara. Tre killar är kvar och pillar isär massor av grejer "Det här är roligare än fri lek"

I År 5
hade de inte kommit lika långt i sitt utforskande av tekniska prylar. De höll på att plocka isär och hade sedan fått i uppdrag av läraren att göra en prototyp. detta i ett förberedande för FinnUpp- tävlingen de får vara med nästa år.

1 kommentar:

  1. Det låter som att du har haft en intressant dag i teknikens tecken:) Vad roligt att läsa om hur de yngre eleverna(förskoleklass&år 1)arbetar med tekniken och vilken fantasi de har! Kommentaren om att "det här är roligare än fri lek" visar att det var ett välbehövligt inslag för eleverna som kanske fick dem att tänka mer på tekniken omkring oss. Eleverna i år 5 får möjligheten att fördjupa sig i teknikarbetet vilket kanske passar den åldern bättre.

    SvaraRadera