tisdag 12 maj 2009

Mer teknik i förskolan - skruva isär och undersöka



Vid ett tillfälle på fältstudieförskolan fick jag syn på att några barn på 3-6års avdelningen ”meckade” med olika redskap såsom strykjärn, borrmaskiner och radioapparater. Dessa redskap har föräldrarna skänkt till förskolan då pedagogerna och barnen under en period talade om teknik ur olika perspektiv och hur olika maskiner/verktyg/redskap ser ut inuti. Pedagogerna berättade för mig att de då såg en möjlighet att barnen skulle få ta reda på detta och delgav föräldrarna som också tyckte att det var en bra idé. Flertalet föräldrar letade fram verktyg som de inte behövde eller som var trasiga. Pedagogerna sade att barnen var mycket förväntansfulla under tiden insamlingen av verktyg pågick, när dagen kom då de äntligen kunde sätta igång att ”mecka” samlades många barn kring bordet och kunde sätta händerna i redskapen. Givetvis hade pedagogerna tagit bort sladdar och liknande innan samt var med barnen under de första ”meckartillfällena”, sedan klarade sig barnen mer på egen hand. Jag finner det intressant och spännande att barnen får upptäcka hur olika verktyg och redskap kan se ut inuti, föremålen har många saker gemensamt såsom kretskortet och de har alla en funktion att fylla. När pedagogerna lyssnade till barnens önskemål är det ett tecken på att utgå från barnen och sedan ger de barnen frihet under ansvar att utforska under deras aktiviteter. Ahlrik (2009) nämnde under sin föreläsning att det är värdefullt att synliggöra vår vardagsteknik och dess användningsområden. Vid ett annat föreläsningstillfälle berättade Ahlrik (2009) om att det är viktigt att ge barnen grundläggande tekniska kunskaper. Jag finner att pedagogerna på fältstudieförskolan uppfyller dessa två aspekter av tekniken och dess användningsområden som föreläsaren nämner. På ett lekfullt vis får barnen uppleva, upptäcka och undersöka olika föremål och har möjligheten att samtala med varandra samt pedagogerna om vad de finner inuti föremålen. Under det ”meckartillfälle” jag observerade kunde jag se att barnen verkade nöjda med att få undersöka och skruva isär olika föremål, samtalen var livliga och den här aktiviteten lockade både pojkar och flickor vilket jag anser är positivt.

Referenser:

Ahlrik, A-S. (2009). Ämnet teknik, innehåll och tillämpningar. Föreläsning vid Högskolan i Skövde den 090130.

Ahlrik, A-S. (2009). Teknikämnet och tidiga åldrar. Föreläsning vid Högskolan i Skövde den 090210.

3 kommentarer:

  1. Ett kreativt sätt att upptäcka och verkligen få "känna" på tekniken. Ser det även som ett ypperligt tillfälle att få föräldrarna delaktiga och engagerade. Lpfö98 säger att "Förskolans arbete med barnen skall se i ett nära och förtroendefullt samarbete med hemmen".

    / Karin Hansson

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt att se. Vilket engagemang. Bra sätt att göra föräldrarna delaktiga. Föremålen barnen "meckade" med är ju föremål som de ofta ser i sin vardag. Bra att de nu även har fått en inblick i "insidan" av apparaterna.

    SvaraRadera
  3. Intressant sätt att få barnen att se hur olika föremål ser ut på insidan. Ska komma ihåg att spara tekniska föremål som jag inte behöver. Precis som Karin skriver är det även ett bra sätt att få föräldrarna delaktiga!

    SvaraRadera