tisdag 2 juni 2009

Studiebesök på balthazar

Den 27/3 var jag och tre klasskamrater på Balthazar Science center i Skövde som är ett utställnings- och aktivitetscentrum som arbetar med naturvetenskap, teknik och matemtatik.
Det var en mycket spännande och intressant dag. Vi fick möjlighet att följa två klasser som gick i år 2. Eleverna hade jobbat med ett tema som handlade om rymden deras besök på baltazar skulle avsluta temat.
Eleverna var indelade i två grupper de fick se en pjäs som handlade om Aristoteles och Galileo Galilei. Efter pjäsen fick eleverna lyssna på en lärare som berättade om de olika planterna och se hur de olika planeterna rör sig och även titta på olika stjärnbilder. Därefter fick eleverna själva gå runt och utforska och exprimentera området.
De lärare vi fick träffa var mycket kunninga på sitt ämne var duktiga på att fånga elevernas uppmärksamhet.

Efter att elevgrupperna var klara på balthazar fick vi möjlighet att sitta ner och prata med de som jobbade där. Balthazar vill väcka lust till att exprimentera och vilja utforska olika saker. De hoppas på att efter ett besök här har fler nya frågor väckts i huvudet. Dessa frågor som man tar med sig till skolan, jobbet eller var man nu befinner sig. Skolklasser kommer gärna hit, men det är även öppen för allmänheten. Tanken är bland annat att det som inte lärarna kan genomföra i klassrummet kan balthazar kunna erbjuda. Skolorna får gärna låna med sig temalådor, dessa temalådor innehåller material som man behöver för att genomföra ett tema, lektion om exempelvis magneter.

Det gavs även tid till oss att utforska stället vilket vi gärna gjorde.
(Här följer lite bilder från balthazar).

Jag försöker med hjälp av repet dra upp mig,
vilket inte var helt lätt.

Här lyckades jag hålla bollen i luften ett tag.

Här skulle jag försöka få lampan att lysa genom att cykla så fort jag kunde.

Jag står i luften!

Så här ser temalådorna ut som skolorna kan låna med sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar