fredag 17 april 2009

Utvärdering av lektionstillfälle i skolan med elever i år 1-2


Jag valde att genomföra utvärderingen med alla fjorton elever i helklass där jag först bad eleverna berätta vad vi har arbetat med gällande magneter. De berättade att vi hade samtalat om magneter och hur de fungerar, de hade fått höra en saga och genomfört ett experiment. Jag sade att vi skulle fortsätta tala om magneter även vid det här tillfället och visade vår Concept Cartoon där fem stycken figurer berättar olika påståenden om magneter. Elevernas uppgift handlade om att hjälpa figurerna vilken/vilka påståenden som stämde/inte stämde samt motivera varför. Jag satte upp Cartoonen på tavlan, talade om ett påstående i taget och ställde frågor till olika elever om dessa påståenden. Här kunde eleverna visa vad de lärt sig om magneter och hur de förstår magnetens egenskaper vilket var vårt syfte med lektionstillfället. När vi talat om figurernas påståenden fick eleverna rita och berätta vad de har lärt sig om magneter samt fundera över om de sett magneter någon annanstans. Jag observerade eleverna under tiden de ritade, samtalade med dem om vad de ritat och skrivit, de kunde uttrycka flera olika aspekter av magnetens egenskaper och jag kunde se att vårt mål var på väg att uppfyllas. När eleverna hade ritat färdigt samlades vi igen och några elever fick berätta vad de ritat och skrivit. De tog upp olika perspektiv såsom att magneter finns på kylskåpet, har olika form, har förmågan att dra till sig järn samt kan repellera och attrahera beroende på vilka sidor som sätts ihop. Jag ställde frågan om ”Hur kan vi hindra magnetens kraft”? ännu en gång då den användes som en kriteriefråga för måluppfyllelse. Eleverna kom ihåg att vi hade talat om det sist och kom fram till att vi använde en pusselbit mellan whiteboardtavlan och magneten. Vi prövade detta igen och eleverna fick sätta ord på vad som hände; ”magneten drar sig nedåt, åker nästan kana” som en elev uttryckte det. ”Den vill sitta fast på tavlan, kraften är stark” berättade en annan elev. En flicka berättade att alla atomer måste ligga åt samma håll inuti magneten, annars fungerar det inte. Hennes svar tyder på att hon förstår magnetens förmåga och varför den kan dra till sig föremål av järn.

Vid utvärderingstillfället kunde jag se att de uppsatta mål för lektionen uppnåddes då samtliga elever redogjorde sin förståelse för magneter och hur de fungerar. Jag finner Concept Cartoon som ett bra pedagogiskt hjälpmedel för utvärdering, eleverna fick i uppdrag att hjälpa figurerna och berätta vilka påståenden som stämde/inte stämde. Cartoonen medförde att ett lekfullt inslag kom in i undervisningen, eleverna kunde berätta med egna ord vad de lärt sig vilket gav mig ett underlag för att tyda måluppfyllelse och de var fokuserade på figurernas tankar.
Klassläraren berättade att eleverna har samtalat om magneter flera gånger med varandra och de tyckte mycket om att utföra experimentet, vilket känns roligt att få höra.

2 kommentarer:

  1. Då eleverna kan sätta egna ord på det de lärt sig genom att prata eller genom att måla visar det att de har lärt sig en hel del. Att ha jobbat med Concept cartoon har varit intressant tycker jag och det känns som om det kan vara ett bra sätt att jobba på även i undervisningen, inte bara för lärarstudenter som det väl var tänkt från början. Då ser man vad eleverna har lärt sig.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker, som jag och Johanna skrev, att det är väldigt bra av eleverna att komma ihåg så pass mycket om magneter. Det måste tyda på att vi har planerat våra lektioner på så bra sätt att budskapet når fram till dom. Vad duktiga vi är! Häftigt med flickan som förklarade att alla atomer måste ligga åt samma håll i magneten. =)

    SvaraRadera