onsdag 15 april 2009

Genomförande av naturlektion om magneter i skolan och förskolan

Skolan
Vi delade in klassen i två grupper med fem elever i den ena och sex elever i den andra. Vi tog med oss den ena gruppen till ett annat klassrum och samlade den kring ett runt bord. Vi började lektionen med att läsa sagan om den magiska stenen som vi själva har skrivit. Sedan gav vi eleverna två magneter var och de fick gå runt i klassrummet och testa vad magneten fastnade på och inte. När de hade experimenterat ett tag samlade vi in magneterna igen och delade labbrapporterna och förklarade vad de skulle göra med den. Eleverna ringade in de saker de trodde skulle fastna på magneten. De kunde tillexempel välja mellan pusselbit, skruv, gummiband och gem. Sedan ställde vi fram en skål på bordet som var full av olika föremål. Eleverna fick sedan tillbaka sina magneter och testade sina hypoteser. De fick sedan fundera på om det blev som de trodde och skriva ner vad som fastnade och inte fastnade. Efter detta fick eleverna fick eleverna försöka komma på vad som var gemensamt bland alla de saker som fastnade, detta diskuterade vi också gemensamt i gruppen. För att tydliggöra magnetens egenskaper för eleverna berättade vi lite mer om dem och visade att magneter även stöter ifrån varandra (repellerar). Vi nämnde också att alla magneter har en nord- och en sydände och att alla magneter innehåller ”småmagneter”, atomer. Lådan med järnfilsspån togs fram för att visa eleverna magnetens magnetfält. Vi avslutade lektionen med att fråga eleverna hur man kan hindra magnetens kraft. Mellan de två lektionerna pratade vi om vad som kunde ändras och förbättras till nästa gång. Vi var nöjda med lektionsupplägget och tyckte bara att vi behövde förklara labbrapporten lite tydligare. Vi kände att ville anpassa tillfället efter gruppen. Annars utförde vi den andra lektionen på samma sätt som den första.

Reflektioner
Grupperna var livliga, de hade lite svårt att koncentrera sig, men vi fick intrycket av att de hade roligt under lektionen. De tyckte speciellt att det var kul när de själva fick experimentera med magneterna. Det var en tjej i en av grupperna som hade jättesvårt att läsa labbrapporten vilket ledde till att hon inte kunde hänga med riktigt. I detta fall skulle det ha underlättat för henne att ha bilder till texten tillexempel. Vi försökte nå alla elever och vi trodde att det skulle gå bra när gruppen bestod av så få elever. Men vi anser att det ändå var svårt att nå fram till alla elever, speciellt de tysta. De elever som pratade mest fick mer uppmärksamhet och fler frågor för att rikta deras uppmärksamhet mot det vi höll på med. Detta är något som är värt att tänka på till nästa gång ska ha lektioner.

Förskolan
Vi hade två grupper mer tre barn i varje. Vi började med att läsa sagan för barnen sedan fick de två magneter var som de kunde gå runt i rummet med och undersöka var de fastnade. Undertiden barnen undersökte, observerade vi dem och ställde frågor till dem. Vi tog fram skålen med en massa föremål i, som vi också använt i skolan, och lät barnen experimentera med de föremålen en stund. Därefter gjorde vi tillsammans med barnen en lista på ett blädderblock över de saker som fastnade och inte fastnade. Vi avslutade lärandetillfället genom att prata om magnetens egenskaper och visa att de kan stöta ifrån varandra. Detta visade vi genom att använda oss av två stavmagneter som var vit och röd målade. När vi förde de vita sidorna mot varandra så fastnade de inte, men när den röda och den vita sidan möttes så fastnade de. Vi märkte att barnen hade väldigt roligt och att de tyckte att det var spännande. Så vi ändrade inte någonting till lärandetillfället med den andra gruppen.

Reflektioner
Det var skillnad på att läsa sagan för förskolebarnen jämfört med skolbarnen eftersom förskolebarnen satt stilla och lyssnade och verkade tycka att sagan var mycket spännande. Det blev också mycket roligare för oss som lärare när vi märkte att de var engagerade. Det kändes också som att tillfället var väl anpassat för denna ålder, barnen fick en hel del Aha-upplevelser.

//Annika och Johanna

1 kommentar:

  1. Jag har tänkt på att magneten och dess egenskaper är något som tilltalar barnen, de tycker att det är spännande av pröva vad den fastnar på och vill veta varför. Det har varit tacksamt att arbeta med magneter i både förskolan och skolan, vilket jag även kan läsa att era barn uttrycker.

    SvaraRadera